Met LinkedIn shorts worden de korte video’s op LinkedIn bedoeld, die maximaal 60 seconden duren. Ze worden verticaal gefilmd en zijn professioneel en direct. Vaak richten ze zich op tips, meningen, motivaties en dienst- en productlanceringen. Op LinkedIn werken shorts anders dan op YouTube of TikTok. In deze blog zoomen we in op de betekenis en het gebruik van LinkedIn shorts, zodat je er zelf mee aan de slag kunt.
Wat zijn LinkedIn shorts?
Met LinkedIn shorts wordt meestal verwezen naar korte verticale video’s van 15 tot 60 seconden, die als doel hebben om snel de aandacht te trekken van de doelgroep. Ze zijn qua stijl vergelijkbaar met YouTube shorts of TikTok video’s, al hebben ze normaal gezien een zakelijk karakter, omdat LinkedIn een business platform is.
Hoe LinkedIn shorts bekijken?
LinkedIn shorts is (nog) geen officiële functionaliteit van LinkedIn, zoals dat bij YouTube shorts wel is. De term wordt echter steeds vaker gebruikt om naar de korte video’s op LinkedIn te verwijzen. Om de video’s te vinden op het platform, kun je bijvoorbeeld in de zoekbalk #shorts intypen om een overzicht te krijgen van LinkedIn shorts. Ook kun je per gebruiker de bijdragen bekijken en daar selecteren op ‘video’s’.
Op dit moment wordt de video-tab in LinkedIn overigens al wel getest. Voor sommige gebruikers is het dus zelfs al mogelijk om via de tab naar een overzicht van alle LinkedIn video’s te navigeren. De mensen die deze tab nog niet in hun navigatiebalk terugzien zullen echter nog even geduld moeten hebben tot deze implementatie volledig is uitgerold.
Wat zet je in een LinkedIn short?
LinkedIn heeft een zakelijk karakter, en daarom zien we vooral zakelijk gerichte video’s op dit platform. Wanneer een bedrijf of influencer ook TikTok, YouTube of een ander social media kanaal gebruikt voor shorts, dan zien we dat de filmpjes wel eens een-op-een overgenomen worden door hun LinkedIn kanaal. Dat kan soms prima! Maar niet iedere video is erg geschikt voor dit zakelijke platform. LinkedIn shorts zijn vaak informatief ingestoken, met focus op tips, inzichten, meningen, quotes en discussies.
Hoe maak je een LinkedIn short?
Het maken van een LinkedIn short is gelukkig goed te doen. Het belangrijkste onderdeel zit hem in het bedenken van de boodschap. Wat wil je laten zien aan de doelgroep, of welke discussie wil je starten? Een goede LinkedIn short start met een goed verhaal.
- Bedenk een krachtige kernboodschap en denk na over hoe je deze in wilt richten, bijvoorbeeld als discussievraag, tutorial, demonstratie, enzovoort;
- Neem een filmpje op met je smartphone (verticaal 9:16), maximaal 60 seconden. Je kunt ook een video via desktop bewerken en daarna uploaden;
- Voeg optioneel tekst, filters, muziek en geluidseffecten toe. Dit kan bijvoorbeeld via tools als CapCut, Submagic of andere videobewerkingsapps. LinkedIn heeft ook een eigen video-editor waarmee je een aantal bewerkingen kunt uitvoeren;
- Post als LinkedIn video en voeg een krachtige tekst en hashtags toe. Vergeet niet om de hashtag #Shorts toe te voegen om specifiek daarop gevonden te kunnen worden in de zoekresultaten;
- Volg de statistieken en reageer ook op reacties, zo laat je zien dat je betrokken bent en kun je je bereik verder vergroten.
Tips voor LinkedIn shorts
Om je al goed op weg te helpen hebben we alvast een aantal tips voor je op een rij gezet:
- LinkedIn shorts moeten vooral in de eerste paar seconden pakkend zijn.
- Niet iedereen bekijkt LinkedIn shorts met geluid, dus ondersteun met tekst.
- Zichtbaarheid op LinkedIn vergroot het vertrouwen van (potentiële) klanten.
- Voeg #Shorts toe om op die hashtag gevonden te kunnen worden.
- Sluit af met een call-to-action om interactie te stimuleren.
Benieuwd hoe jouw social media account er op dit moment voor staat? Vraag dan hier de gratis social media scan aan!
Zijn LinkedIn shorts geschikt voor mijn onderneming?
Shorts op LinkedIn zijn vooral waardevol voor je onderneming als je inspirerende content wil delen die je expertise toont. Zo kun je bijvoorbeeld producten demonstreren, coaching tips geven, klantreviews delen of een kijkje achter de schermen tonen. Daarnaast zijn ze ook bij uitstek geschikt om (werk-gerelateerde) discussies te starten. Door een vraag of kwestie te delen, kun je de mening van anderen vragen en daardoor meer betrokkenheid creëren. Kijkers worden hierdoor getriggerd om een reactie te geven.
LinkedIn shorts inzetten voor je bedrijf
Veel bedrijven denken dat LinkedIn geen geschikt platform voor hen is. Of ze hebben het gevoel dat ze er iets mee moeten doen, maar weten niet precies hoe. LinkedIn shorts zijn een laagdrempelige manier om ermee te experimenteren. Denk eens na over hoe je het voor jouw bedrijf kunt inzetten. Kom je er niet uit of blijft de betrokkenheid uit?
Bij de Keijzer Online helpen we je graag. Wij zijn gespecialiseerd in effectieve short form content. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking en ontdek hoe je LinkedIn shorts in kunt zetten voor jouw bedrijf.
Geschreven door: Jan de Keijzer